Aktuality z VOŠ a SPŠE Olomouc
Název projektu: Podpora technického a přírodovědného vzdělávání v Olomouckém kraji
Příjemce projektu: Olomoucký kraj
Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.00/44.0009
Financování projektu: Evropský sociální fond a státní rozpočet České republiky
Operační program: OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Prioritní osa: 7.1 Počáteční vzdělávání
Oblast podpory: 7.1.1 Zvyšování kvality ve vzdělávání
Doba realizace: 1. 9. 2013 – 30. 6. 2015
Naše škola je partnerem projektu „Podpora technického a přÍrodovědného vzdělávání v Olomouckém kraji“ podpořeného z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Díky realizaci projektu si 33 středních škol rozdělí celkem 113 miliónů korun. Cílem projektu je investiční, neinvestiční a metodická podpora a rozvoj přírodovědného a technického vzdělávání na středních a základních školách Olomouckého kraje. Nástroje k dosažení těchto cílů jsou především:
- Vybudování/inovace regionálního centra vzdělávání
- Zvýšení kvality vzdělávání zapojením odborníků z praxe a akademické sféry
- Rozšíření poskytovaného vzdělávání o specificky zaměřené zájmové vzdělávání
- Aktivizace a iniciace zájmu cílových skupin z řad žáků základních škol
- Implementace moderních metod vzdělávání (badatelství, vzájemné učení apod.), vytvoření kooperativních komunit.
Primární cílovou skupinou jsou žáci středních odborných škol, středních odborných učilišť, odborných učilišť, gymnázií a taktéž žáci základních škol. Do projektu je zapojeno 100 základních škol z Olomouckého kraje. Sekundární cílovou skupinou jsou pedagogičtí pracovníci těchto škol, jelikož jsou jedni z nejdůležitějších aktérů vzdělávacího systému a zásadním způsobem ovlivňují kvalitu vzdělávání.
V rámci realizace projektu dojde k zásadnímu rozšíření možností volnočasových aktivit pro žáky středních a základních škol v našem regionu, dále vzniknou programy vzájemného učení a dojde ke sdílení odborných učeben středních škol pro povinnou výuku základních škol. Rovněž bude vytvořena komplexní databáze elektronických výukových materiálů pro příslušné obory, které budou navíc reflektovat nově vybudovaná či inovovaná regionální centra vzdělávání. Neméně důležitou součástí projektu bude spolupráce nejen se zástupci zaměstnavatelů v rámci komunitního rozvoje, ale také s akademickou sférou.
Celkovým výstupem projektu pak bude zvýšení konkurenceschopnosti a uplatnitelnosti studentů středních škol na trhu práce a jejich motivace do dalšího odborného studia v rámci terciárního vzdělávání v technických a přírodovědných oborech. Pro pedagogické pracovníky bude výstup představovat nejen zkvalitnění jejich výukových metod a zvýšení odborné kvalifikace díky odbornému zaškolení v práci s nejnovějšími technologiemi a zařízeními vybudovaných odborných učeben, laboratoří a dalších specializovaných pracovišť, ale také praktická a okamžitá aplikovatelnost ve výuce primární cílové skupiny nebo trhu práce. Žáci základních škol budou proaktivně motivováni ke směřování budoucího zaměření studia v přírodovědeckých a technických oborech prostřednictvím volnočasových aktivit, ale i v rámci povinné výuky ve spolupráci se středními školami. Odborníci z praxe/odborníci z vysokých škol a univerzit předají studentům a pedagogům své zkušenosti a seznámí své potenciální zaměstnance/absolventy s možnostmi jejich uplatnění na trhu práce. Zároveň mohou svými zkušenostmi přispět k výuce tak, aby lépe reflektovala a pružněji reagovala na aktuální vývoj v dané oblasti a také potřeby zaměstnavatelů.
Projekt vznikl, aby pomohl odstranit klesající tendenci zájmu o přírodovědné a technické obory. Zejména v případě technických oborů je sledován protichůdný vývoj, tedy že se snižuje počet absolventů technických oborů a současně se poptávka bez ohledu na tento pokles zvyšuje. Tato poptávka se i nadále bude zvyšovat, ale pouze za předpokladu, že dojde ke zvýšení kvalifikace absolventů a jejich uplatnitelnosti na trhu práce. Důraz musí být kladen na reflexi aktuálních požadavků trhu práce, propojením teorie s praxí a zejména držení kroku s moderními technologiemi.
Výzva k podání nabídek - Zařízení odborné učebny Fyzikálních a elektrotechnických měření
Zadávací dokumentace - Zařízení odborné učebny elektrotechnických měření
Ing. Milan Henkl
+420 585 208 142
Všichni naši studenti studují od 1. ročníků povinně angličtinu a všichni se během svého studia naučí komunikovat v angličtině o základních tématech týkajících se každodenního života. Zároveň ve 3. ročnících probíhala pilotní výuka odborné technické angličtiny pokrývající základní témata probíraná v odborných předmětech vyučovaných na naší škole. Tyto komunikační dovednosti bychom rádi rozšířili o další odbornost, tentokrát zaměřenou na realitu firem. Naší snahou bude, aby naši studenti byli co nejlépe připraveni na pracovní zařazení do firem vyžadujících komunikaci v cizím jazyce včetně základní odborné terminologie nebo na úspěšné umístění na mezinárodním pracovním trhu.
Studenti 2. ročníků tak vedle obecných hodin anglického jazyka podstoupí cca 10 vyučovacích lekcí odborné angličtiny, žáci 4. ročníků 8 anglických lekcí a také 2 v němčině v posledním ročníku.
Studenti
Našimi partnery jsou Mora Moravia, s.r.o., Hlubočky – Mariánské Údolí a Siemens, s.r.o., odštěpný závod Elektromotory Mohelnice. V rámci projektu se naši studenti zúčastní exkurzí do partnerských společností.
Kontakt na projektového manažera:
Mgr. Pavel Deutsch
+420 585 208 134
Realizace projektu vychází ze zjištěné potřeby inovace vzdělávacích programů na VOŠ žadatele a jejich obohacení o užší vazbu teoretické výuky v oblasti informatiky, ekonomiky a telekomunikací s potřebami reálné praxe. Vytyčených cílů bude dosaženo intenzivní podporou cílové skupiny studentů VOŠ. Tato podpora spočívá především v inovaci a variabilnější dostupnosti výukových modulů, jejich obohacení o cizojazyčnou terminologii, realizaci odborných exkurzí a seminářů a pro pedagogy, vytvoření a provozu informačního LMS systému pro podporu výuky a evaluaci jednotlivých modulů projektu a také v realizaci odborných exkurzí a seminářů za účasti odborníků z praxe.
Zde naleznete webové stránky projektu.
Tiskové zprávy o realizaci projektu:
Tisková zpráva č. 2 - 20. prosince 2012
Tisková zpráva č. 1 - 30. září 2012
Oznámení o výsledku zadávacího řízení:
004 - Výsledek výzvy - Dodávka techniky pro autory a pilotní výuku - 2
Kontakt na projektového manažera:
Ing. Josef Kolář
+420 777 603 326
+420 585 208 135
Škola je zapojena do projektu: ,,Další vzdělávání pro pracovníky škol a školských zařízení v OK v oblasti Integrovaného záchranného systému,, číslo projektu : CZ.1.07/1.3.13/02.0020. Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Více na : http://www.projektzdravkapv.cz .

Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.1.04/02.0039
Informace o projektu: Tisková zpráva I
WWW stránky projektu: www.evyuka.cz
Školení tvůrců produktů: Hodnotící zpráva
Informace o projektu: Tisková zpráva II
Školení pilotní výuky: Hodnotící zpráva
E-learningové studijní opory s notebookem pro účastníky
Cílem projektu je vytvořit e-learningové studijní opory z různých předmětů pro učitele základních a středních škol, které by tak pedagogové z celého Olomouckého kraje využili ve svých hodinách pro žáky na svých školách. Do celého projektu bychom rádi zapojili okolo 80 učitelů z celého kraje, kteří se budou aktivně podílet na vytváření obsahu a absolvují roční kurz zaměřený na různé okruhy ICT a e-learningu. Celý projekt bychom rádi uskutečnili s partnerem, který má bohaté zkušenosti s tvorbou e-learningových materiálů včetně technického zabezpečení v LMS.
Digitální škola: ICT ve výuce technických předmětů
Cílem projektu Digitální škola je zlepšení stávajících podmínek pro využívání ICT pro studenty a pedagogy jak ve výuce, tak v rámci mimoškolních aktivit, čímž dojde ke zkvalitnění a zefektivnění výuky i zlepšení uplatnitelnosti absolventů na trhu práce. Mezi hlavní aktivity projektu patří vytvoření podmínek pro zavádění ICT, tvorba inovativních metodik, modulové výuky, interaktivního informačního systému, digitálních učebních textů, interaktivních učebních opor, technologická a softwarová podpora, vše s důrazem na technické vzdělávání. Významnou prvotní fází projektu bude pilotní ověření včetně vyžadovaného proškolení pedagogických pracovníků i žáků v kurzech počítačové gramotnosti a multimediální webový portál s e-learningovými aplikacemi a digitálními podklady pro výuku (elektronické podpory, digitální učebnice atd.). Implementace ICT do výuky a užívání nových digitálních výukových zdrojů je v souladu s požadavkem na moderní metody a postupy při výuce technických předmětů.
Projekt vzniká a bude se realizovat na VOŠ a SPŠE Olomouc ve spolupráci s partnerskými školami SPŠ a SOU Prostějov, SPŠ Přerov, SPŠE Mohelnice a VOŠ a SPŠ Šumperk, kde ve třídách druhého ročníku žáci dostanou notebooky, které jim nahradí klasické učebnice a sešity pro matematiku, fyziku, elektroniku a angličtinu.
Přehled tiskových zpráv:
- tisková zpráva č.1
- tisková zpráva č.2
- tisková zpráva č.3
- tisková zpráva č.4
- tisková zpráva č.5
- tisková zpráva č.6
- tisková zpráva č.7
- tisková zpráva č.8
Technická angličtina pro střední průmyslové školy se zaměřením na elektrotechniku a strojírenství
Cílem projektové odborně zaměřené výuky anglického jazyka mezi partnerskými školami VOŠ a SPŠE a SPŠS v Olomouci je naučit žáky bez zábran komunikovat v anglickém jazyce a přitom fundovaně řešit specifické otázky z oblasti výpočetní techniky, strojírenské technologie, elektrotechnologie a jejich vzájemného propojení pro potřeby výrobní praxe a národního i evropského trhu práce. První fáze projektu bude věnována vývoji a tvorbě odborně zaměřených výukových materiálů textového charakteru, které se stanou základem pro zcela novou odbornou učebnici orientovanou na elektrotechniku, výpočetní techniku a strojírenství. Druhá etapa projektu (šk. rok 2009/2010) bude věnována pilotnímu programu ověřování metodické kvality a validity odborných textů, a to jak formou aktivní účasti žáků v praktické výuce angličtiny a výše zmíněných odborných předmětů, tak i na základě dotazníků, testových cvičení či besed všech účastníků projektu.
2005/2006 Fremdsprachenprojekt
2007/2008 Fond česko-německé budoucnosti
2008/2010 Mulilaterale Partnerschaft CZ/DE/PL
- ArbeitsblätterDE12.5.09
Die multilaterale Schulpartnerschaft zwischen Polen, Tschechien und Deutschland hat die Verbesserung des Fächerverbindenden Unterrichts unter Einsatz neuer Medien zum Ziel. Weiterhin sollen die Fremdsprachenkenntnisse der beteiligten Schüler und Lehrer verbessert werden. Der Einsatz neuer Medien im Unterricht erfolgt oftmals nur als isoliertes Unterrichtsfach, weil eine thematische Einbindung neuer Medien in vielen Fächern fehlt oder unzureichend ist. In der ersten Projektphase erfolgt eine Bestandsaufnahme der EDV- Ausstattung und des Einsatzes der neuer Medien im Unterricht in den jeweiligen Ländern sowie eine Vorbereitung der Unterrichtseinheiten unter Medieneinsatz.
Im der zweiten und dritten Projektphase werden die erworbenen Kenntnisse durch selbst entworfene mehrsprachige Unterrichtseinheiten umgesetzt. Die beteiligten Schüler sind mit der methodischen und fachlichen Unterstützung der Lehrer gefordert in einer jeweils anderen Sprache und in einem anderen Land die Unterrichtseinheiten durchzuführen. Hierbei steht die Programmierung eines mehrsprachigen Fachwörterbuchs am PC im Mittelpunkt. Bei der Erstellung des Wörterbuchs werden Fachvokabeln aus dem jeweiligen beruflichen oder schulischen Hintergrund benutzt.
Hierbei sollen fachüberfgreifend berufsorientiert Fremdsprachenkenntnisse, Fachsprache und PC- Anwendungen eingesetzt werden. Ziel unserer Projektarbeit ist auch die Főrderung von Empathie und Toleranz durch die gemeinsame Unterrichtsplanung und Durchführung von Schülern und Lehrern aus drei europäischen EU- Ländern.
Die Projektergebnisse werden auf einer gemeinsam entwickelten Homepage im Internet aufgearbeitet und präsentiert.